Et lokalt pilotprosjekt har tatt teknologien deres ut i verden
Kjører du inn til Grovfjord i Tjeldsund kommune, møter du en koselig liten bygd. Inntrykket i det du nærmer deg Grovfjord Mekaniske Verksted (GMV på kort) er kanskje at det er et umoderne verksted. Men det som foregår på innsiden, forteller noe helt annet..
Se filmen om GMV her, eller scroll ned for å lese historien deres.
Nord-Norge | Tjeldsund
I lille Grovfjord utvikles det nemlig fartøy med miljøteknologi som opererer førerløst over hele verden. Det synes daglig leder, Bård Meek Hansen, er en morsom tanke. Han er tydelig på at lokale oppdrettsselskaper er viktige for GMVs suksess:
- I denne regionen er vi heldig som har så mange store, lokalt eide oppdrettsselskap. De er opptatt av å legge igjen penger i lokalsamfunnet. Det er klart at det har stor betydning, sier Bård.
Som alle andre lokale bedrifter, ønsker også oppdrettsnæringen at det skal spire og gro rundt seg. De bor jo i lokalsamfunnet, og har all interesse for det skal skapes aktivitet.
- Har du lokalt eierskap har du også nærhet til beslutningstakerne, som etter min mening er helt essensielt med tanke på virksomheten vår. Gode relasjoner har alt å si, kjenner du et menneske så er det mye enklere å drive forretning sammen.
Oppdrettsnæringens “Tesla”
Bakgrunnen for utviklingen til Grovfjord Mek. Verksted var at de ønsket å utvikle en “Tesla” for oppdrettsnæringen.
- Både vi og næringa er opptatte av å redusere klimautslipp, altså redusere Co2-avtrykket. I samarbeid med Northern Lights Salmon har vi testa det elektriske fartøyet GMV ZERO i halvannet år og kan dokumentere at den fungerer helt etter planen. Du kan altså operere uten dieselmotor i den daglige driften.
Det er ganske fantastisk at det i Grovfjord, den lille bygda med 560 innbyggere, produseres og utvikles løsninger som bygges over hele verden.
- Det bygges i Spania, det bygges i USA, det skal bygges i Japan; og det er bare begynnelsen på et stort eventyr. Northern Offshore Services har store ambisjoner, og GMV vil være med på den reisen.
- Vi ønsket å etablere underleverandører som solgte sine tjenester til oss. Innredning, rør, aluminium, maling. Basert på det fundamentet, og oss som kunde, kunne de vokse og videre tilby sine tjenester ut i Norge og gjerne verden for den saks skyld. Vi har vært veldig opptatt av å etablere virksomheter der de ansatte bor i Grovfjord, og at de dermed betaler skatt tilbake til lokalsamfunnet, sånn at lokalsamfunnet kan utvikle seg videre. Detvil alltid være kjempeviktig for oss.
Elektriske båter
Anders Breines bor sammen med samboer og barna sine i Harstad, og pendler jevnlig (i en elbil så klart, med podcasten Abels tårn på anlegget) til Grovfjord de dagene han ikke sitter på Harstadkontoret. Hans historie i bedriften startet med en masteroppgave; i dag er Anders teknisk sjef i GMV.
- Vi kan sammenligne det vi jobber med på fartøy, med biler. Elbil er litt ekstra stas, det er sprekere, det er mange responsfaktorer, det er mye teknikk som du tidligere ikke har hatt tilgjengelig før som sjåfør. På samme måte har du mulighet til å gjøre slike oppdateringer på en elektrisk båt. Vi kommer jo dit, der vi kan sende en oppdatering over skyen, og gi ekstra hestekrefter til et fartøy. Det er veldig artig å kunne tilby slike produkter, være teknologileverandør på samme måte med de som bygger elbiler, som Tesla og Polestar.
Tusenvis av aluminiumsdeler settes sammen til båter i Grovfjord. Foto: Stein Inge Pedersen / Deadline
Utviklet egen teknologi
Vendepunktete for bedriften var da de bestemte seg for å utvikle en egen teknologi for batteridrevet fartøy. Det fantes allerede produkter i markedet som kunne benyttes, da det var gjort på ferger og større fartøy, men systemet var for stort og for dyrt for de litt mindre og enklere fartøyene.
Norge har satt seg ambisiøse mål for hva som skal kuttes klimamessig. Dette er noe GMV på lik linje med mange andre bedrifter ønsker å bidra til. Vise at miljøteknologi har rolle for å få til grønnere skipsfart nasjonalt og globalt. GMV ønsker å vise at det er teknisk mulig å løse utfordringene samtidig som de kan levere konkurransedyktige produkter.
- Det er ikke sånn at det må være dobbelt så dyrt å være miljøvennlig. Vi skal klare å lage smarte løsninger som sparer mye Co2 der du i tillegg får en gevinst med økt tilgjengelighet og økt brukervennlighet, på det utstyret du betjener ute til havs, sier Breines.