Det er noen historier vi i oppdrettsnæringa ikke har fortalt. De handler om alle fotballbanene, lærerstillingene, lekeplassene og skianleggene. Om riskremen, samfunnshusfestene og de gode naboskapene. De handler om alle ringvirkningene som skapes i lokalsamfunnene våre, ved at nettopp vi og de lokale leverandørene våre hører til her.
Utviklinga av lokalsamfunnet som oppdrettsnæringa bidrar til, kan man som regel lese om i ringvirkningsrapportene som støver ned i skuffene våre – de kommer sjeldent fram i det offentlige mediebildet. Men vi vet at laks er mer enn bare fisk.
Vi er stolte over det som blir skapt både hos oppdrettsselskapene og hos de mange lokale leverandørene. For oss er det viktig å være en pådriver for et levende og variert lokalsamfunn, både ved å trekke arbeidskraft til distriktene, men også ved å fasilitere fritidstilbud og samfunnsengasjement. Men hvorfor er det viktig? Er det for å skryte?
Nei, det er ikke det. I alle fall ikke bare det. Oppdrettsnæringen i Norge har absolutt hatt gode år og møter nå større konkurranse internasjonalt. Utviklingen skjer fort, og historisk sett er næringa vår ung. I lokale oppdrettsselskaper jobber vi kontinuerlig for å gjøre næringa mer bærekraftig og miljøvennlig, men det er ikke gjort i en håndvending. Det krever store investeringer i årene som kommer for å få det til. De investeringene er viktige, ikke bare for produksjonen vår, men også for rollen vår i samfunnet.
Og her kommer vi til kjernen: Alt dette krever mye kapital, og vi er redde for at vi skal miste den lokale kapitalen som er opparbeidet langs kysten vår. I banken er reglene like enten du skal investere i moderne produksjonsmetoder eller kjøpe deg et hus: Jo mindre egenkapital du har, jo mindre lån får du. Og når lokaleide oppdrettsselskaper ikke har økonomisk rom for å utvikle, kommer det utenlandske aktører på banen.
Vi både skal og vil betale skatt, men det er allerede forslag på bordet som gjør at handlingsrommet til lokaleide oppdrettselskaper i stor grad begrenses. Mister vi egenkapitalen, kan vi fort havne i en situasjon der vi ikke har råd til å gjøre investeringene.
Vårt mål er å holde så mye som mulig av næringen hos lokale eiere, fordi vi vet at det er det som skaper flest lokale arbeidsplasser langs hele kysten, også hos leverandørene.
Salmon Stories er historiene om alt vi ennå ikke har fortalt. Fordi laks er så mye mer enn bare fisk.
Tips oss gjerne om gode historier i skjemaet under:
Salmon Stories er et konsept utviklet av KUPA og Deadline på vegne av oss lokaleide oppdrettsselskaper i Nord-Norge.
Tallene er hentet fra DNBs ringvirkningsanalyse, utarbeidet av NyAnalyse og bygger på nøkkeltall fra nasjonalregnskapet, årsregnskapet til private bedrifter, kryssløpet til Statistisk sentralbyrå og relevante skatte- og avgiftssatser (2020). Kampanjen er ikke på noen måte sponset av DNB.
Vil du vite mer om hvem som investerer i Nord-Norge? Les her.
Nordlaks Produkter AS | Øyfisk AS | Egil Kristoffersen & Sønner AS | Eidsfjord Sjøfarm AS | Mortenlaks AS | Ellingsen Seafood AS | Northern Lights Salmon AS | Gratanglaks AS | Salaks AS | Kleiva Fiskefarm AS | Sørrollnesfisk AS