En lite interessant stilling på et lite interessant sted
Torgeir Torgersen uttalte til Dagens Næringsliv i 2012 at det var helt uaktuelt å flytte tilbake til Nord-Norge. Så feil kunne han ta.
Nord-Norge | Harstad
Fant drømmejobben i egen bakgård
Han mente stillingsannonsen fra NSK Ship Design var uinteressant, og barna kalte somrene på landstedet i Nord-Norge en arbeidsleir. I dag er Torgeir Torgersen sjefsdesigner i bedriften med hovedkontor i Harstad.
Fra flydesign til skipsdesign
Opprinnelig kommer både han og kona Eva fra regionen. Hun er fra Senja, hvor de i dag har hytte, og han er fra Dyrøy i Troms. Nå bor og jobber de i Harstad, og har tatt over heimplassen på Dyrøya.
- Da jeg var yngre ville jeg egentlig bli flydesigner, men siden utdanningen ikke var mulig å bruke i Norge, prioriterte jeg heller skipsdesign og ble en del av Rolls-Royce sitt designteam på Sunnmøre, forteller Torgeir.
Og selv om familien har tilbrakt hver eneste sommer siden barna ble født, på heimplassen på Dyrøya, var det uaktuelt å forlate stillingen hos Rolls-Royce, og det sterke fagmiljøet i Ulsteinvik.
Stillingsannonsen som endret alt
Det var før stillingsannonsen fra NSK Ship Design, selv om førsteinntrykket ikke var overbevisende.
- “Vi ansetter nå ingeniør nummer 20”. Utlysningen nevnte ingenting om stillingen eller hvilke utfordringer som lå i den, mimrer han.
Det var først da et bemanningsbyrå i London satte han i kontakt med NSK sitt team i Harstad, at det ble tydelig hva stillingen faktisk innebar.
- Kompleksiteten i utfordringen var så stor, at jeg ved lunsjbordet på min forrige arbeidsplass sa “stakkars de som skal lage det der, de kommer til å slite” – og her sitter jeg, ler Torgeir.
Prosjektet som tippet vektskålen
Og utfordringen? Å designe verdens første og største havfarm for det familieeide oppdrettselskapet Nordlaks. Prosjektet gjorde plutselig den uinteressante stillingsannonsen fristende, selv om han og familien var godt etablert i Ulsteinvik.
- Jeg pendlet i litt over et år før resten av familien kom nordover. Jeg må ærlig innrømme at vi på et tidspunkt på våren 2017 var nær å gi opp, forteller Torgeir.
En av erfaringene ekteparet gjorde seg i denne perioden, var nemlig hvor vanskelig det kunne være for en partner å få seg jobb. For hver tur som gikk, og Eva enda ikke hadde fått jobb i Nord-Norge, ble familien mer og mer i tvil.
- Jeg husker den gangen jeg satt på flyet nordover, og jeg for alvor lurte på om det faktisk ble flytting. Men da jeg landet tikket det inn ei melding som forandret alt – hun hadde fått jobb! Ting snur fort, sier han.
I alt var det syv personer som fikk nytt postnummer i folkeregisteret.
- Vi trives veldig godt, og det er spennende å være med på utviklingen i regionen. Vi flyttet til rett sted, til rett tidspunkt. Barna har fått et stort nettverk og er meget aktive i ungdomsmiljøet, og synes det er spennende å være med på å utvikle et godt oppvekstmiljø for ungdom i Harstad. Det å kunne bidra inn på ulike arenaer med de erfaringene vi har med oss er viktig og det er noe vi vil prioritere fremover, forteller han.
Unik kompetanse i Harstad
Prosjekter som Havfarmen er viktig for å skape nye, lokale kompetansemiljøer.
- Bortsett fra en liten kopi i Kina, så har jo ingen laget en havfarm av denne typen. Siden vi har utviklet og levert Havfarm 1 til avtalt tid, så sitter vi faktisk på en unik kompetanse her i Harstad, og det er i verdenssammenheng.
At Nordlaks valgte en lokal leverandør på et prosjekt av denne størrelsen betyr mye.
- Ikke bare for NSK Ship Design, men for regionen som sådan. Det har ført til flere arbeidsplasser, og kanskje viktigst av alt, har det gitt selskapet en unik kompetanse, mener Torgeir, som ikke tror det hadde skjedd, hvis ikke Nordlaks var et lokaleid selskap.
- Nei, aldri. Ikke nubbsjans at det hadde skjedd. De ønsket å utvikle et kompetansemiljø nært seg, samtidig som de så vi hadde stor vilje til kompetanseutvikling og vekst. Men nei, det hadde nok ikke skjedd om de ikke hadde en lokal eier, sier han, og avslutter:
- Det fins ingen grunn til at vi ikke skal få det til her i Nord-Norge. Utviklingen i den maritime næringen, spesielt innen akvakultur, gjør at vi hele tiden utfordres til å lage mer miljøvennlige løsninger.